افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان نشد! | چرا قانون به طور کامل در مشهد اجرا نمی‌شود؟

  • کد خبر: ۲۳۳۳۴۷
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان نشد! | چرا قانون به طور کامل در مشهد اجرا نمی‌شود؟
رایگان شدن خدمات درمانی کودکان کمتر از ۷‌سال همچنان در هاله‌ای از، اما و اگرهاست. بازدید میدانی خبرنگار ما از بیمارستان‌های تخصصی کودکان مشهد نشان می‌دهد در عمل خبری از اجرای کامل این طرح نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، رایگان شدن خدمات درمانی برای کودکان زیر هفت‌سال اعم از خدمات سرپایی، بستری، معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری، توان‌بخشی و استفاده از کیت غربالگری نوزادان در مراکز دولتی و بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی مصوبه‌ای بود که در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در هیئت دولت به تصویب رسید. در این مصوبه سازمان‌های بیمه‌گر نیز مکلف شده بودند همه این خدمات را با پرداخت صددرصدی تأمین کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت نیز در همین راستا با تأیید خبر به ایرنا گفته بود که مسئله درمان رایگان از اسفند سال‌۱۴۰۲ کلید خورده است و همه بیمارستان‌ها ملزم به رعایت آن هستند و اگر تخلفی صورت بگیرد مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ به وزارت بهداشت گزارش بدهند.

او در ادامه این خبر همچنین به شیوه‌نامه چگونگی اعمال درمان رایگان کودکان زیر هفت‌سال اشاره و علاوه بر آن تأکید کرده بود که مسئله سلامت کودکان اولویت نظام بهداشت و سلامت کشور است و در این راستا منابع اجرای این برنامه در بیمه‌ها تخصیص یافته است.

با این حال به نظر می‌رسد این طرح در بیمارستان‌های تخصصی کودکان در مشهد همچنان در اجرای یک‌بام و دو‌هوا معطل مانده است. گواه این مسئله پیام‌های مردمی است که از عدم اجرای این طرح و پرداخت هزینه برای درمان کودکان زیر هفت سال به‌ویژه در خدمات بستری از سوی والدین ارسال می‌شود. گلایه‌هایی که برای پیگیری درستی یا نادرستی آن بازدید سرزده‌ای از دو بیمارستان شیخ و اکبر مشهد داشتیم تا چند‌و‌چون ماجرا را از نزدیک ارزیابی کنیم.

بدون کد ارجاع امکان‌پذیر نیست

بیمارستان دکتر شیخ اولین بیمارستانی است که به سراغ آن می‌رویم. در قسمت کلینیک این بیمارستان چند مادر با کودکان یک تا سه سال حضور دارند. به صورت تصادفی از یکی از والدین پرداخت هزینه برای مراجعه به پزشک عمومی را سؤال می‌کنم که می‌گوید: ما بیمه روستایی هستیم. گفتند کد ملی را بدهیم هزینه رایگان است، اما بدون کد ارجاع امکان‌پذیر نیست.

پدر یک کودک در قسمت پذیرش با اعلام نام پزشک مد نظرش، درخواست نوبت دارد که پذیرش به او اعلام می‌کند حتما باید کد ارجاع داشته باشد. او از این روند انتقاد می‌کند و می‌گوید: نصف روز باید معطل باشم که برگه ارجاع بیاورم تا هزینه رایگان شود.
از پذیرش کلینیک، شرایط رایگان بودن خدمات درمانی برای کودک زیر هفت‌سال را می‌پرسم که می‌گوید: کد ملی را بدهید بیمه پایه و کد ارجاع داشته باشد، هزینه کاملا رایگان است.

رایگان؟ این حرف‌ها در تلویزیون است!

به محل بیمارستان و بخش بستری کودکان می‌روم. از یکی از مادرانی که در حال عبور از راهرو‌ست و کودک سه یا چهارساله‌ای سرم‌به‌دست را بغل کرده است، می‌پرسم برای بستری هزینه پرداخت کرده‌اید؟ که می‌گوید: اصلا رایگان نیست این حرف‌ها را فقط در تلویزیون می‌زنند، در عمل ما که چیزی ندیده‌ایم.

برای جویا شدن هزینه‌های بستری کودکان زیر هفت‌سال به پذیرش بیمارستان مراجعه می‌کنم که در‌این‌باره می‌گوید: کل هزینه‌ها رایگان نیست فقط بخشی که بیمه قبول کند را رایگان کرده‌ایم.‌

می‌پرسم چه فرقی با گذشته دارد، قبلا نیز بیمه، بخشی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کرد که پاسخ می‌دهد: در حال حاضر سقف بیشتری از مبالغ را بیمه پرداخت می‌کند این به معنی رایگان شدن کامل نیست.
به مددکاری بیمارستان مراجعه می‌کنم تا همین موضوع را برای تکمیل پیگیری کنم که پاسخ می‌دهند: بخشی را بیمه قبول کرده است. بستگی دارد بیمار چه خدماتی نیاز داشته باشد و آن خدمات مورد پذیرش بیمه باشد یا خیر.

سی‌تی‌اسکن و آزمایش تخصصی خون نداریم!

هم‌زمان با بررسی این موضوع چند گلایه دیگر را نیز که از سوی والدین بیماران درباره این بیمارستان مطرح شده بود، پیگیری می‌کنم. یکی از موارد نبود دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان بود که بعد از پیگیری از پذیرش این مسئله تأیید می‌شود و کودکانی که نیاز به سی‌تی‌اسکن داشته باشند به بیمارستان اکبر ارجاع داده می‌شوند.

گلایه مطرح شده دیگر عدم پذیرش آزمایش‌های تخصصی خون در آزمایشگاه بیمارستان دکتر شیخ است. این مسئله را نیز پیگیری می‌کنم که متصدی آزمایشگاه پاسخ به این سؤال را منوط به داشتن نسخه پزشک می‌کند. یکی از والدین که در آزمایشگاه در حال پذیرش فرزندش برای آزمایش خون است می‌گوید: آزمایش تخصصی نمی‌گیرند اگر فرزندتان نیاز به آزمایش تخصصی خون دارد جای دیگری باید ببرید.

اتراق در محوطه بیمارستان

مقصد بعدی بیمارستان اکبر است تا رایگان بودن درمان کودکان زیر هفت‌سال را در این بیمارستان بررسی کنیم. نبود مکانی برای استراحت همراهان بیمار منجر به این شده است که در محوطه بیرونی بیمارستان زیرانداز بیندازند و استراحت کنند. چندین خانواده با این شرایط به چشم می‌خورند که به سراغ یکی از خانواده‌ها می‌روم و رایگان بودن خدمات را جویا می‌شوم. می‌گویند: ما زمان پذیرش پرسیدیم گفتند کاملا رایگان است. فقط حتما باید بیمه باشید.

بیمه باشید، همه هزینه‌ها رایگان است

به بخش پذیرش بیمارستان مراجعه می‌کنم که متصدی پذیرش در‌این‌باره می‌گوید: اگر بیمه تإمین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیرو‌های مسلح باشید هزینه‌ها کاملا رایگان است.

از او می‌پرسم چرا هزینه‌ها در بیمارستان دکتر شیخ کاملا رایگان نیست، اما شما هیچ هزینه‌ای برای بستری دریافت نمی‌کنید؟ این‌طور پاسخ می‌دهد: پذیرش بیمه برای پرداخت هزینه‌ها برای ما ثبت شده است؛ بنابراین ممکن است برای بیمارستان دکترشیخ این مسئله انجام نشده باشد. درباره پذیرش سی‌تی‌اسکن سؤال می‌کنم که می‌گوید: با کد ملی و کد ارجاع پزشک، سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود، اما برای رایگان بودن باید بیمه پایه داشته باشید.

یک‌بام و دو‌هوای یک قانون در دو بیمارستان

بازدید میدانی از این دو بیمارستان معروف کودکان در مشهد نشان می‌دهد که اجرای این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام، اما و‌اگرهاست. با توجه به خدمات متفاوت این دو بیمارستان به کودکان ممکن است در زمینه شیمی‌درمانی، درمان بیماری‌های عفونی و عمل‌های جراحی متفاوت باشد. 

همچنین والدین ممکن است در زمینه‌های متفاوتی به یکی از این دو بیمارستان مراجعه کنند و درخواست خدمات رایگان برای درمان‌های سرپایی یا بستری و... را داشته باشند. این طرح مصوبه قانونی دارد و در آن تبصره‌ای یا، اما و اگری برای اجرای رایگان بودن درمان کودکان زیر هفت‌سال مطرح نشده است. موضوعی که اجرا نشدن آن در یک بیمارستان و تحقق کامل آن در یک بیمارستان دیگر نیازمند بررسی و رفع موانع موجود است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->